2e jaars cursisten Leertraject presenteren verdiepend werkstuk

Na de paasvakantie werden in Antwerpen en Gent 2 lesdagen gevuld door onze huidige 2e jaars. De eerste editie van de presentaties van thematische werkstukken in het recent verlengde leertraject. Samen met mede-cursisten, 1e jaars en docenten, kregen we een inkijk in het proces waar ieder doorheen gaat met een blik op de toekomst die steeds meer in beeld komt. De boer/boerin in spe staat dan al even te blinken. Deze tussenstap biedt de mogelijkheid om te verdiepen in persoonlijk relevante thema’s, grond onder de voeten te verkennen, prille ideeën te toetsen, bewuste keuzes te maken en van daaruit de stap te zetten naar een gefundeerd ondernemingsplan in het derde jaar. Er ligt een stevige basis en er zijn weerom tal van (ver)nieuwe(nde) projecten in het verschiet.

Hieronder een overzicht van thema’s die aan bod kwamen:

Waarnemen in communicatie met de natuur

De aard van de koe en een inleiding op het gebruik van kruiden in de rundveehouderij

Kleinschalige wijnbouw in combinatie met verbreding

De teelt van zwammen op hout

Wateropslag en beregeningsinstallaties voor beschutte teelten en volle grond

Levenskrachten en vormkrachten in onze voeding

Rantsoenen voor Geiten

Weide-inrichting met hagen en heggen als voederbomen ifv een gediversifieerd rantsoen voor schapen

Functie en invloed van bomen in de landbouw

Een uitgebreide studie van de aspergeteelt

Generatietuin: landbouw als verbinding tussen verschillende doelgroepen in een stedelijke context

Toepassing persoonsvolgende financiering op de boerderij in het kader van een zorgproject

Huisvesting biologische vleeskonijnen

Eetbare tuinen en planten: ontwerp en opkweek plantgoed

Eetbare bloemen, snijbloemen en vaste planten

Samenwerking in en met andere bedrijven: een nieuw project tussen vele anderen.

Groenteteelt in nauwe samenwerking met een Steinerschool

Grond, en nu?

Een eerstejaars cursist getuigt: 

"Het stroomt als een rivier, dat eerste jaar Landwijzer …

Sinds september dompelden de (overigens uitstekende) Landwijzer-docenten ons onder in heel diverse materie: bodem, bemesting, spijsvertering van herkauwers, EHBO, mechanisatie, groenten-, kleinfruit- en fruitteelt, wetgeving, bedrijfseconomie…

Het vergt wel wat oefening en energie om het overzicht te behouden en de juiste richting uit te blijven roeien.

Na de paasvakantie werden we uitgenodigd door de tweedejaars, die zich elk in een onderwerp hadden verdiept: vandaar de naam verdiepend werkstuk waarschijnlijk. Wat een heerlijke verademing was dat! Mijn hele wezen werd van zuurstof, ruimte en innerlijke rust voorzien.

Plotseling trokken alle losse elementen, die we in de lessen voorgeschoteld kregen, samen tot een geheel: als regendruppels die een prachtige natuurlijke vijver vormen.

Je merkte dat ook aan de sfeer die in het lokaal hing tijdens deze voorstellingen. Soms had een spreker wat koudwatervrees maar de warmte en passie die van elke tweedejaars uitstraalde, verwarmde onze harten en wakkerde ons vuur verder aan. We voeren samen allerlei stroompjes af: energetische waarnemingen, kruiden voor koeien, wijndruiven, houtzwammen, voederbomen, geiten, watermanagement, voedingswaarde, bomen in de landbouw, persoonlijke ontwikkelingen …

Bedankt aan mijn voorgangers, jullie inspireerden me en vuurden me aan om nog gepassioneerder, samen, de stroom af te varen en aan te passen."

Jan Vanhulle, 1e jaars Gent